Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
Marnotrawstwo jest jednym z najgroźniejszych przeciwników każdego przedsiębiorstwa, skoncentrowanego na tworzeniu wartości dla klienta. Któż z nas chciałby płacić za marnotrawstwo wiedząc, że klient chce płacić wyłącznie za dostarczaną mu wartość dodaną? Nikt. W kulturze lean, marnotrawstwo – czyli wszystko co nie jest wartością – opisano słowem MUDA. Wyróżnia się dwa typy MUDY:
Muda pierwszego typu – obejmuje wszystkie czynności, których nie sposób wyeliminować w krótkim czasie (czynności wykonywane okazjonalnie, wspomagające tworzenie wartości, ale mające predyspozycje do wykonywania ich w sposób automatyczny w przyszłości) lub tych, które nie tworzą wartości dodanej ale zasadność ich realizacji jest wymuszona przepisami prawa lub wewnętrzną kontrolą;
Muda drugiego typu – obejmuje marnotrawstwo, które można wyeliminować w szybki sposób, inicjując chociażby warsztaty KAIZEN;
Obszary „zainfekowane” marnotrawstwem bardzo często charakteryzują się również niestabilnością procesów. Ta niestabilność doczekała się własnego nazewnictwa: MURA i MURI:
MURA – oznacza nieregularność powodowaną dynamicznie zmieniającymi się harmonogramami produkcji i występującymi w ich efekcie przerwami lub pośpiechem w pracy. Mura może być powodowana czynnikami zewnętrznymi (np. sezonowość w niektórych branżach) lub błędami związanymi z niewłaściwą strategią promocji sprzedażowych przedsiębiorstwa;
MURI – oznacza nadmierne obciążenie pracą i występuje w sytuacjach, gdy popyt klientów zdecydowanie przerasta możliwości produkcyjne przedsiębiorstwa, wpływając na obniżenie jakości i efektywność zarządzania dostępnymi zasobami;
Offline
Strony: 1